"IL MATTINO"
MARCO INGINO Serino. Tre notti di note, sapori
e suggestioni. Domani sera, l'associazione culturale Canalarte, diretta
magistralmente dalle dinamiche Laura Rocco e Franca Filarmonico,
alzerà il sipario sull'ottava edizione della kermesse di
strada entrata nel novero degli appuntamenti più attesi
della stagione estiva della nostra provincia. A partire dalle ore 21,
nell'antico borgo di Canale di Serino, le fiaccole ad olio schiuderanno
il percorso a migliaia di visitatori che si immergeranno in
un'atmosfera medievale dove si cimenteranno, per tre sere consecutive,
oltre cento artisti di strada tra funamboli, musicisti, mimi, clown e
buskers. Da non perdere la cerimonia di apertura che vedrà
la partecipazione dei «Cavalieri della Pergamena
Bianca». Si tratta dei componenti dell'associazione
storico-culturale- equestre, nata nel 1992 allo scopo di rievocare i
fatti e le gesta della cavalleria errante e servente nel Regno di
Napoli ed in quello delle due Sicilie. L'edizione di quest'anno di
«C'era una volta Canalarte» si
caratterizzerà soprattutto per lo spazio che sarà
riservato alla musica popolare. Tante le novità annunciate.
Tra queste l'esemble di «Arpe Celtiche», formazione
che interpreta attraverso sonorità dal sapore irlandese il
meglio della tradizione musicale partenopea. Con loro i tanti gruppi
più significativi e rappresentativi di un movimento che si
segnala sulle piazze e i palcoscenici di tutt'Italia, dal
«Trio tarantae» ai «Lumanera»
ai «Cemballegri», ai «Rotumbe».
Ricca anche la rappresentanza irpina con in prima linea «I
Santo Stefano folk», i «Napoli e
dintorni»», i «Zuorri» ed i
serinesi doc del «gruppo biasiano Sciacqua rose e
biviagnese». Tra gli artisti di strada, invece, attesa per
l'esibizione della "Baracca dei Buffoni". Accanto a loro ci saranno
altri tre gruppi che proporranno al pubblico di Canalarte il meglio di
una tradizione che affonda le sue radici nel medioevo. Nella corte dei
celebri pittori della dinastia Solimena, non mancherà l'arte
della pittura con lo svolgimento di un apposito concorso e la mostra di
Antonio Giordano e Lello Bonadies. Curiosità, inoltre,
genera la presenza dei «Madonnari» tra i quali si
potrà ammirare l'estro di Gennaro Troia, uno dei massimi
rappresentanti di una pittura che sta conquistando «i
marciapiedi» di mezza Europa. Questo, comunque, è
solo l'antipasto di una serie di spettacoli ed attrazioni che da domani
sera sarà possibile gustare unitamente alle prelibatezze
gastronomiche preparate dalle massaie dell'antico borgo serinese.
Artisti di strada
nella kermesse di tre giorni in programma a Canalarte di Serino
|
The
Paly Voice
Italian
Street Painting comes to Paly
BY HUDA
SHAIKH OF THE PALY VOICE
Soaking in
the sun, senior Katie Morton stares at the ground in front of her. She
draws a rectangular frame and then begins with the face of Emma, Lady
of Hamilton, calculating its position and outlining the features. Using
the "Portrait of Emma, Lady of Hamilton" by George Rumm, colors fly as
Morton completes the painting, bringing it to life. "It just does
itself," Morton said.
Italian
street painting, an ancient Italian tradition, was brought to Paly by
Morton, co-president of the Art Club. In Italian Street Painting,
artists take classical masterpieces, and draw them on the street using
soft pastels.
"The art
club tries to bring activities that Art Club members have known or done
before to Paly," said junior Alex Provo, co-president of the club.
Morton first
discovered Italian street painting during the Palo Alto Art and Wine
Festival two years ago. She had so much fun with it, she decided to
bring it to Paly.
With the
support of the Visual and Performing Arts department and the Social
Studies department, Art Club members and curious students drew
historical figures, classical masterpieces, and art history pieces,
decorating the area between the World Language and Social Studies
buildings.
Even Social
Studies teachers Eric Bloom and Steve Foug joined the students,
choosing to replicate an image of Mao Tse Tung. "Mr. Bloom had been
joking about the street painting all of first semester," Morton said.
According to
Bloom, the "beautiful concrete" motivated him. "Right after the
festival in downtown Palo Alto, we thought it was a great idea."
Senior
Chelsea Schmitt, who also participated and drew "The Scream," by Edvard
Munch, agreed. "I thought it would be fun to draw with chalk. It's a
different way to express myself.
Posted Thu
June 2, 12:46:08 PDT 2005
http://voice.paly.net/view_story.php?id=3154
|
emediawire
World's Largest Street
Painting Festival Coming to Pasadena, CA June 25 & 26, 2005
Absolut Chalk will draw
nearly 600 artists from across Southern California to Paseo Colorado
Shopping Village
For
centuries artists have painted beautiful images on the boulevards and
squares of great cities, using chalk as their medium and the street
pavement as their canvas. These artists and their creations were not a
destination unto themselves; they were a wonderful element of the
everyday business of these cities. With Paseo Colorado’s
interconnected mix of retail, entertainment, housing and garden
promenades, the Absolut Chalk Street Painting Festival continues the
legacy of the street painting art form by offering festival visitors an
opportunity to shop, dine or see a movie as the artworks come to life.
Absolut Chalk returns to Paseo Colorado on Saturday, June 25 and
Sunday, June 26, 2005 from 10am – 7pm. Absolut Chalk is open
to the public and free of charge.
Absolut
Chalk places over 25,000 sticks of pastel chalks in the hands of
hundreds of “Madonnari,” Italian for street
painter, who come from all across Southern California and points beyond
to spend two days on hands and knees creating spectacular murals in
every style imaginable on pavement the size of two city blocks. In
addition to witnessing the murals come to life, guests can head
upstairs to Paseo Colorado’s Fountain Court to enjoy a taste
of the fare in the Absolut Bistro and to bid on affordable, small
painted canvases by the Festival’s artists in the Absolut Art
Gallery. A new addition to the festival, the Absolut Bistro will offer
guests a place to relax, mingle with the artists, grab a light meal and
enjoy Absolut cocktails.
Guests will
also be treated to live music representing many cultural influences and
children can get into the creative act in Chalkland, a
specially-designated area for kids and families featuring activities,
arts and crafts, face painting and more. At the conclusion of the
festival, participating artists will select the outstanding murals of
the festival, including Best Overall, Best Technique, Best Use of Color
and more. Festival visitors will have the opportunity to vote for their
favorite murals as well. Absolut Chalk “Paseo Colorado
People’s Choice” ballots will be available in the
Center’s retailers. The artist selected as “Paseo
Colorado’s People’s Choice” will win a
gift basket filled with a wonderful selection of items from Paseo
Colorado retailers.
Prestigious
cultural festivals in Europe, North and South America celebrate this
traditional art form and are popular attractions for artists, art
lovers and people from all walks of life. Now in its 13th year, the
Absolut Chalk Street Painting Festival is the world’s largest
of these gatherings by sheer numbers of participating artists. Previous
Absolut Chalk festivals have attracted artists and design teams from
many regions of the country, across Southern California and virtually
every Los Angeles-area community. Leading art schools, museums and
cultural centers are also represented at the festival.
Absolut
Chalk is produced by and benefits the Light Bringer Project, a
Pasadena-based non-profit cultural arts organization that has served
Los Angles County since 1990. The organization was founded by local
residents who were interested in the role the arts, architecture and
design played in the growth and development of their community. Since
1997, the organization has focused on the pressing need for arts
education in the schools. One of the organization’s signature
projects is Cultural Passport, a partnership between Light Bringer
Project, the Pasadena Public Library, Pasadena Unified School District
and major arts organizations. Cultural Passport helps middle and high
school students develop literacy skills through arts and learning
curriculum and presentations. Cultural Passport has won the California
League of Cities’ Helen Putnam Award of Excellence in the
area of public-private partnerships. The Organization also delivers the
Advertising and Design Academy to senior high school students of the
LAUSD and Expressing Feelings Through Art, an exhibition/scholarship
program for students of the LA County school system.
Paseo
Colorado is located at 280 East Colorado Boulevard (between Marengo and
Los Robles Avenues) in the heart of Pasadena’s historic
downtown Civic Center. Plenty of convenient parking is available. For
more festival information, the public may call (626) 795-9100 or visit
www.paseocoloradopasadena.com.
Paseo
Colorado is professionally managed by Cleveland-based Developers
Diversified Realty Corporation (DDR). DDR currently owns and manages
over 470 operating and development properties totaling approximately
108 million square feet of real estate in 44 states and Puerto Rico.
DDR is a self-administered and self-managed real estate investment
trust (REIT) operating as a fully integrated real estate company which
acquires, develops, leases and manages shopping centers.
http://www.emediawire.com/releases/2005/6/emw251000.htm
|
Marinij
Independent Journal
Artists
capture the moment
Jim Welte
CLASSIC:
Artist Melanie Stimmell blends the colors on 'Boccaccio Reads His
Decamerone to The Queen of Naples,' originally painted by Gustave
Wappers and recreated this weekend on A Street in downtown San Rafael
for the annual Italian Street Painting Festival presented by Youth in
Arts. The two-day event continues today. IJ photo/Jeff Vendsel
Novato
resident Kathy Goldsborough looked on in utter amazement as her
daughter Alexandra painted a street mural of a striking African woman
at the Italian Street Painting Festival in San Rafael yesterday.
"This
is just incredible - I didn't even know she could draw," she said.
Under
the tutelage of instructor Rick Betz, Alexandra, a seventh-grader at
Novato Charter School, has discovered a passion for art this year that
she never knew she had. She and at least a half-dozen other sixth,
seventh and eighth grade Novato Charter students showed off their
budding skills yesterday.
And
that, said Dean Pearson, the featured painter at this year's 12th
annual festival, is the whole point of the event that benefits San
Rafael-based Youth in Arts, a nonprofit that administers art programs
for more than 30,000 children in Marin and surrounding areas.
"This
festival helps to etch art into kids' minds while they're young, and
that's a fantastic thing," he said while working on "La Bell'Italia," a
gigantic original street painting of Italy's Tivoli Falls and the
event's showcase piece. "You can feel the artistic energy in the air
around here. It's like listening to music, but you're seeing it
everywhere."
A
few yards up A Street from the Novato students, professional artists
like Pearson were doing their thing, painting huge, elaborate pieces in
front of passers-by.
In
her fifth year at the festival, Southern California-based artist
Melanie Stimmell painted Queen Johana of Naples with Mount Vesuvius in
the background. Stimmell, technical director for the popular animated
TV show "South Park," said street-painting festivals are a nice break
from the digital world of her day job.
"I'm
not really much of a computer person, so this is a nice change for me,"
she said. "And they treat you really well at this festival, and the
food is great. I love coming here."
Several
artists took on an anti-war theme in their work.
Evan
Bissell, 22, of Mill Valley painted three separate original works by
Diego de Velazquez, including Mars, the god of war.
"I
wanted to do something that talked about the continual folly of war,
using something that is old but with modern-day meaning," Bissell said.
Participating in his third festival here, Seth Sanders of Madison,
Wisc., also took on the theme of war in his work. He painted children,
their mother and a horse being bombed by planes.
"If
you're going to be in front of this many people, you might as well say
something," he said. "I used to do this by myself, so to be able to do
it along with a couple hundred people is just amazing."
Peggy
Nicholson of Marshall said the event was an ultimate form of
performance art, as artists must finish in a limited amount of time as
hundreds watch.
"It's
like opera or the symphony," she said as she painted Frederick the Fish
and Claude the Cat. "This is the most fun I ever have and the hardest
thing I ever do."
"You
put your heart and soul into it and then they firehose it at 4 a.m.
(tomorrow)," she continued. "It's backbreaking, it's filthy and it's
horrible, but the camaraderie gets you through it."
The
festival continues today from 9 a.m. to 7 p.m. at Fifth and A streets
in downtown San Rafael. Admission is
free.
http://www.marinij.com/marin/ci_2798409
|
L'ESPRESSO
Profondo Nord di Bruno
Manfellotto
Una lite della
Madonna
... Cristina Cottarelli, una
´madonnara´ locale
Finora la piccola Villastrada
di Dosolo era nota ai più per una deliziosa chiesetta, ma
soprattutto per l´estro gastronomico di Arneo Nizzoli, re di
rane, lumache e maiale, ristoratore prediletto di Brera e Zavattini.
Fino a ieri quest´angolo di Bassa, più Parma e
Reggio Emilia che Mantova, era il naturale palcoscenico delle avventure
di Peppone e don Camillo. Ora, invece, rischia fama immeritata per una
storia che i giornali hanno chiamato ´la guerra della Madonna
del muro´. Per la quale un Guareschi redivivo sostituirebbe
Peppone con un muezzin e la Casa del Popolo con un minareto.
Eccola, la storia. Nesit
Nehmedi, immigrato macedone di religione musulmana, dopo 17 anni di
lavoro in Italia alla guida di un camion, decide di fermarsi e di
comprar casa. A Villastrada, appunto. Ne vede una che fa al caso suo,
carina ma da ristrutturare, all´angolo tra la centrale via
Garibaldi e lo Stradello Malacarne. Tratta, versa la caparra, ma pone
una condizione: che la Madonnina col bambino che saluta i passanti sia
portata via, con tutta la nicchia che la ospita. "È vero,
sono musulmano, ma la questione non è religiosa", assicura.
"Il fatto è che non mi va di tornare a casa e trovare
davanti alla porta vecchiette che pregano e accendono lumini", spiega.
Apriti cielo! La notizia fa il
giro del paese, i fedeli scendono in piazza, il consiglio comunale si
convoca in seduta straordinaria. In nome del campanile si indignano
perfino gli atei. "Non abbiamo niente contro i musulmani", dicono i
cittadini ben attenti al politically correct, "ma la Madonnina
è del paese e lì deve restare".
In tutto questo il parroco,
temendo il peggio, corre a prendere il dipinto per trovargli un riparo
in chiesa e, tolta la tela, scopre un leggero affresco sulla parete
della nicchia, un´altra Madonnina scrostata dal tempo. Si
viene così a sapere che qualche anno fa i fedeli, piuttosto
che restaurare quel che era lì da 120 anni, preferirono
commissionare un altro dipinto nuovo di zecca a Cristina Cottarelli,
una ´madonnara´ locale, una di quegli artisti
popolari che riempiono i marciapiedi di immagini sacre dipinte con i
gessetti colorati. Non è solo un dettaglio in una tipica
storia da Profondo nord: un decreto dei Beni culturali, infatti,
obbliga chiunque voglia liberarsi di affreschi, stemmi, lapidi e
iscrizioni a chiedere il permesso della Sovrintendenza. Che infatti
dispone il sopralluogo di rito.
La questione, insomma, si
complica e, alla moda italica, si colora immediatamente di burocrazia e
di politica. La Lega Nord, manco a dirlo, inonda consiglio comunale e
regionale di indignate interrogazioni e dispone un forte presidio del
sacro luogo con tanto di truppe vigilanti in camicia verde. Il sindaco,
invece, amministratore di scuola post-comunista, cerca un compromesso
tra campanile e moschea proponendo di spostare la Madonnina sul muro di
fronte...
Dinanzi a questa crociata fuori
tempo, Nesit Nehmedi sta seriamente pensando di farsi ridare la caparra
e di andarsi a cercare un´altra casa. Senza santi
né madonne.
http://www.espressonline.it/eol/free/jsp/detail.jsp?m1s=o&m2s=null&idCategory=4789&idContent=171728
|
IL TEMPO
DIETRO LE QUINTE
Simbolismo e ironia nel
madonnaro antipeste
di CARLO ROSATI
REGISTA, oltre che condirettore
della Limonaia di Sesto Fiorentino e dell'«Intercity
Festival» di Firenze, Barbara Nativi ha aperto il suo
particolare teatro, situato nell'antica limonia di Villa Corsini, con
una prima mondiale assoluta, «Il pittore di
madonne», che il francocanadese Michel Marc Bouchard ha
scritto proprio per la sua Compagnia del Laboratorio Nove.
L'arte dei madonnari italiani
affonda nel tempo, è un mestiere antico, e ben lo sa il
quebecchiano Bouchard che per il suo nuovo spettacolo, ideato a
Firenze, si rivolge ad un pittore italiano di madonne per debellare il
virus della peste spagnola arrivata in una piccolissima
città canadese, con i soldati tornati dalla Grande Guerra.
Il "pittore" viene scelto dagli abitanti per dipingere un quadro votivo
sulla massima figura del Paradiso: un melange di paganesimo e
devozione, per propiziare lo sguardo del cielo sulla peste che contagia
la cittadina del Canada. Un testo che è stato concepito
diversi anni fa, all'«Intercity Montreal» del '92 e
Barbara Nativi allestì uno spettacolo che ebbe un enorme
successo, «Le cognate» di Michel Tremblay.
«Il pittore di
madonne» conserva la freschezza del lavoro di Tremblay, ma
è più simbolico rispetto alle "cognate", anche se
non manca di momenti umoristici. È un allestimento che
rimanda ad un mondo di magia e di sortilegio proprio del Sud
dell'Italia e che viene ripreso da questo commediografo canadese che fa
compiere al pittore italiano il ritratto della Madonna per fermare
l'epidemia; anche se quest'opera non fermerà la peste, ma
sarà un prodigioso lavoro realizzato sulla scena come se
fosse una scultura: una Madonna su una nuvola, che guarda in terra, con
un mantello blu e l'aureola, per la quale sceglie la Maria che
più si adatta ed a cui volevano partecipare tutte le Marie
della comunità.
Un lavoro che verrà
presentato dal 2 al 14 dicembre al Teatro Vittoria di Roma ed ha
trovato, nel particolare spazio della Limonaia, il luogo ideale per un
allestimento che si è rivelato un raffinata costruzione
sperimentale sia per la sua concezione registica e interpretativa che
per il simbolismo metaforico della scrittura, ben interpretato da
Angela Antonini, Simona Arrighi, Matteo Ceccarelli, Claudio Cirri,
Daniela D'Agenio, Stefano Furlan, Sandra Garuglieri, Francesca Messina
e Gabriele Venturi accompagnati dal pianoforte, in scena, di Giulio
Pietropalo.
lunedì 10 novembre
2003
http://62.110.253.162/approfondimenti/index.aspx?id=416170
|
|