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Rassegna Stampa generale sul mondo dei Madonnari (1)

Rassegna Stampa generale sul mondo dei Madonnari Pagina2

Rassegna Stampa generale sul mondo dei Madonnari Pagina3

Rassegna Stampa di Gennaro Troìa

Rassegna Stampa "SCUOLA NAPOLETANA DEI MADONNARI"

English Gennaro Troìa Press Revue

 

"IL MATTINO"

MARCO INGINO Serino. Tre notti di note, sapori e suggestioni. Domani sera, l'associazione culturale Canalarte, diretta magistralmente dalle dinamiche Laura Rocco e Franca Filarmonico, alzerà il sipario sull'ottava edizione della kermesse di strada entrata nel novero degli appuntamenti più attesi della stagione estiva della nostra provincia. A partire dalle ore 21, nell'antico borgo di Canale di Serino, le fiaccole ad olio schiuderanno il percorso a migliaia di visitatori che si immergeranno in un'atmosfera medievale dove si cimenteranno, per tre sere consecutive, oltre cento artisti di strada tra funamboli, musicisti, mimi, clown e buskers. Da non perdere la cerimonia di apertura che vedrà la partecipazione dei «Cavalieri della Pergamena Bianca». Si tratta dei componenti dell'associazione storico-culturale- equestre, nata nel 1992 allo scopo di rievocare i fatti e le gesta della cavalleria errante e servente nel Regno di Napoli ed in quello delle due Sicilie. L'edizione di quest'anno di «C'era una volta Canalarte» si caratterizzerà soprattutto per lo spazio che sarà riservato alla musica popolare. Tante le novità annunciate. Tra queste l'esemble di «Arpe Celtiche», formazione che interpreta attraverso sonorità dal sapore irlandese il meglio della tradizione musicale partenopea. Con loro i tanti gruppi più significativi e rappresentativi di un movimento che si segnala sulle piazze e i palcoscenici di tutt'Italia, dal «Trio tarantae» ai «Lumanera» ai «Cemballegri», ai «Rotumbe». Ricca anche la rappresentanza irpina con in prima linea «I Santo Stefano folk», i «Napoli e dintorni»», i «Zuorri» ed i serinesi doc del «gruppo biasiano Sciacqua rose e biviagnese». Tra gli artisti di strada, invece, attesa per l'esibizione della "Baracca dei Buffoni". Accanto a loro ci saranno altri tre gruppi che proporranno al pubblico di Canalarte il meglio di una tradizione che affonda le sue radici nel medioevo. Nella corte dei celebri pittori della dinastia Solimena, non mancherà l'arte della pittura con lo svolgimento di un apposito concorso e la mostra di Antonio Giordano e Lello Bonadies. Curiosità, inoltre, genera la presenza dei «Madonnari» tra i quali si potrà ammirare l'estro di Gennaro Troia, uno dei massimi rappresentanti di una pittura che sta conquistando «i marciapiedi» di mezza Europa. Questo, comunque, è solo l'antipasto di una serie di spettacoli ed attrazioni che da domani sera sarà possibile gustare unitamente alle prelibatezze gastronomiche preparate dalle massaie dell'antico borgo serinese.

 

Artisti di strada nella kermesse di tre giorni in programma a Canalarte di Serino

The Paly Voice

Italian Street Painting comes to Paly

 

BY HUDA SHAIKH OF THE PALY VOICE

 

Soaking in the sun, senior Katie Morton stares at the ground in front of her. She draws a rectangular frame and then begins with the face of Emma, Lady of Hamilton, calculating its position and outlining the features. Using the "Portrait of Emma, Lady of Hamilton" by George Rumm, colors fly as Morton completes the painting, bringing it to life. "It just does itself," Morton said.

Italian street painting, an ancient Italian tradition, was brought to Paly by Morton, co-president of the Art Club. In Italian Street Painting, artists take classical masterpieces, and draw them on the street using soft pastels.

"The art club tries to bring activities that Art Club members have known or done before to Paly," said junior Alex Provo, co-president of the club.

Morton first discovered Italian street painting during the Palo Alto Art and Wine Festival two years ago. She had so much fun with it, she decided to bring it to Paly.

With the support of the Visual and Performing Arts department and the Social Studies department, Art Club members and curious students drew historical figures, classical masterpieces, and art history pieces, decorating the area between the World Language and Social Studies buildings.

Even Social Studies teachers Eric Bloom and Steve Foug joined the students, choosing to replicate an image of Mao Tse Tung. "Mr. Bloom had been joking about the street painting all of first semester," Morton said.

According to Bloom, the "beautiful concrete" motivated him. "Right after the festival in downtown Palo Alto, we thought it was a great idea."

Senior Chelsea Schmitt, who also participated and drew "The Scream," by Edvard Munch, agreed. "I thought it would be fun to draw with chalk. It's a different way to express myself.

 

Posted Thu June 2, 12:46:08 PDT 2005

 

http://voice.paly.net/view_story.php?id=3154

emediawire

World's Largest Street Painting Festival Coming to Pasadena, CA June 25 & 26, 2005

Absolut Chalk will draw nearly 600 artists from across Southern California to Paseo Colorado Shopping Village

For centuries artists have painted beautiful images on the boulevards and squares of great cities, using chalk as their medium and the street pavement as their canvas. These artists and their creations were not a destination unto themselves; they were a wonderful element of the everyday business of these cities. With Paseo Colorado’s interconnected mix of retail, entertainment, housing and garden promenades, the Absolut Chalk Street Painting Festival continues the legacy of the street painting art form by offering festival visitors an opportunity to shop, dine or see a movie as the artworks come to life. Absolut Chalk returns to Paseo Colorado on Saturday, June 25 and Sunday, June 26, 2005 from 10am – 7pm. Absolut Chalk is open to the public and free of charge.

Absolut Chalk places over 25,000 sticks of pastel chalks in the hands of hundreds of “Madonnari,” Italian for street painter, who come from all across Southern California and points beyond to spend two days on hands and knees creating spectacular murals in every style imaginable on pavement the size of two city blocks. In addition to witnessing the murals come to life, guests can head upstairs to Paseo Colorado’s Fountain Court to enjoy a taste of the fare in the Absolut Bistro and to bid on affordable, small painted canvases by the Festival’s artists in the Absolut Art Gallery. A new addition to the festival, the Absolut Bistro will offer guests a place to relax, mingle with the artists, grab a light meal and enjoy Absolut cocktails.

Guests will also be treated to live music representing many cultural influences and children can get into the creative act in Chalkland, a specially-designated area for kids and families featuring activities, arts and crafts, face painting and more. At the conclusion of the festival, participating artists will select the outstanding murals of the festival, including Best Overall, Best Technique, Best Use of Color and more. Festival visitors will have the opportunity to vote for their favorite murals as well. Absolut Chalk “Paseo Colorado People’s Choice” ballots will be available in the Center’s retailers. The artist selected as “Paseo Colorado’s People’s Choice” will win a gift basket filled with a wonderful selection of items from Paseo Colorado retailers.

Prestigious cultural festivals in Europe, North and South America celebrate this traditional art form and are popular attractions for artists, art lovers and people from all walks of life. Now in its 13th year, the Absolut Chalk Street Painting Festival is the world’s largest of these gatherings by sheer numbers of participating artists. Previous Absolut Chalk festivals have attracted artists and design teams from many regions of the country, across Southern California and virtually every Los Angeles-area community. Leading art schools, museums and cultural centers are also represented at the festival.

Absolut Chalk is produced by and benefits the Light Bringer Project, a Pasadena-based non-profit cultural arts organization that has served Los Angles County since 1990. The organization was founded by local residents who were interested in the role the arts, architecture and design played in the growth and development of their community. Since 1997, the organization has focused on the pressing need for arts education in the schools. One of the organization’s signature projects is Cultural Passport, a partnership between Light Bringer Project, the Pasadena Public Library, Pasadena Unified School District and major arts organizations. Cultural Passport helps middle and high school students develop literacy skills through arts and learning curriculum and presentations. Cultural Passport has won the California League of Cities’ Helen Putnam Award of Excellence in the area of public-private partnerships. The Organization also delivers the Advertising and Design Academy to senior high school students of the LAUSD and Expressing Feelings Through Art, an exhibition/scholarship program for students of the LA County school system.

Paseo Colorado is located at 280 East Colorado Boulevard (between Marengo and Los Robles Avenues) in the heart of Pasadena’s historic downtown Civic Center. Plenty of convenient parking is available. For more festival information, the public may call (626) 795-9100 or visit www.paseocoloradopasadena.com.

Paseo Colorado is professionally managed by Cleveland-based Developers Diversified Realty Corporation (DDR). DDR currently owns and manages over 470 operating and development properties totaling approximately 108 million square feet of real estate in 44 states and Puerto Rico. DDR is a self-administered and self-managed real estate investment trust (REIT) operating as a fully integrated real estate company which acquires, develops, leases and manages shopping centers.

http://www.emediawire.com/releases/2005/6/emw251000.htm

Marinij Independent Journal

Artists capture the moment

Jim Welte

 

CLASSIC: Artist Melanie Stimmell blends the colors on 'Boccaccio Reads His Decamerone to The Queen of Naples,' originally painted by Gustave Wappers and recreated this weekend on A Street in downtown San Rafael for the annual Italian Street Painting Festival presented by Youth in Arts. The two-day event continues today. IJ photo/Jeff Vendsel

Novato resident Kathy Goldsborough looked on in utter amazement as her daughter Alexandra painted a street mural of a striking African woman at the Italian Street Painting Festival in San Rafael yesterday.

"This is just incredible - I didn't even know she could draw," she said.

Under the tutelage of instructor Rick Betz, Alexandra, a seventh-grader at Novato Charter School, has discovered a passion for art this year that she never knew she had. She and at least a half-dozen other sixth, seventh and eighth grade Novato Charter students showed off their budding skills yesterday.

And that, said Dean Pearson, the featured painter at this year's 12th annual festival, is the whole point of the event that benefits San Rafael-based Youth in Arts, a nonprofit that administers art programs for more than 30,000 children in Marin and surrounding areas.

"This festival helps to etch art into kids' minds while they're young, and that's a fantastic thing," he said while working on "La Bell'Italia," a gigantic original street painting of Italy's Tivoli Falls and the event's showcase piece. "You can feel the artistic energy in the air around here. It's like listening to music, but you're seeing it everywhere."

A few yards up A Street from the Novato students, professional artists like Pearson were doing their thing, painting huge, elaborate pieces in front of passers-by.

In her fifth year at the festival, Southern California-based artist Melanie Stimmell painted Queen Johana of Naples with Mount Vesuvius in the background. Stimmell, technical director for the popular animated TV show "South Park," said street-painting festivals are a nice break from the digital world of her day job.

"I'm not really much of a computer person, so this is a nice change for me," she said. "And they treat you really well at this festival, and the food is great. I love coming here."

Several artists took on an anti-war theme in their work.

Evan Bissell, 22, of Mill Valley painted three separate original works by Diego de Velazquez, including Mars, the god of war.

"I wanted to do something that talked about the continual folly of war, using something that is old but with modern-day meaning," Bissell said.

 

Participating in his third festival here, Seth Sanders of Madison, Wisc., also took on the theme of war in his work. He painted children, their mother and a horse being bombed by planes.

"If you're going to be in front of this many people, you might as well say something," he said. "I used to do this by myself, so to be able to do it along with a couple hundred people is just amazing."

Peggy Nicholson of Marshall said the event was an ultimate form of performance art, as artists must finish in a limited amount of time as hundreds watch.

"It's like opera or the symphony," she said as she painted Frederick the Fish and Claude the Cat. "This is the most fun I ever have and the hardest thing I ever do."

"You put your heart and soul into it and then they firehose it at 4 a.m. (tomorrow)," she continued. "It's backbreaking, it's filthy and it's horrible, but the camaraderie gets you through it."

The festival continues today from 9 a.m. to 7 p.m. at Fifth and A streets in downtown San Rafael. Admission is free.

 

http://www.marinij.com/marin/ci_2798409

L'ESPRESSO

Profondo Nord di Bruno Manfellotto

Una lite della Madonna

... Cristina Cottarelli, una ´madonnara´ locale

Finora la piccola Villastrada di Dosolo era nota ai più per una deliziosa chiesetta, ma soprattutto per l´estro gastronomico di Arneo Nizzoli, re di rane, lumache e maiale, ristoratore prediletto di Brera e Zavattini. Fino a ieri quest´angolo di Bassa, più Parma e Reggio Emilia che Mantova, era il naturale palcoscenico delle avventure di Peppone e don Camillo. Ora, invece, rischia fama immeritata per una storia che i giornali hanno chiamato ´la guerra della Madonna del muro´. Per la quale un Guareschi redivivo sostituirebbe Peppone con un muezzin e la Casa del Popolo con un minareto.

Eccola, la storia. Nesit Nehmedi, immigrato macedone di religione musulmana, dopo 17 anni di lavoro in Italia alla guida di un camion, decide di fermarsi e di comprar casa. A Villastrada, appunto. Ne vede una che fa al caso suo, carina ma da ristrutturare, all´angolo tra la centrale via Garibaldi e lo Stradello Malacarne. Tratta, versa la caparra, ma pone una condizione: che la Madonnina col bambino che saluta i passanti sia portata via, con tutta la nicchia che la ospita. "È vero, sono musulmano, ma la questione non è religiosa", assicura. "Il fatto è che non mi va di tornare a casa e trovare davanti alla porta vecchiette che pregano e accendono lumini", spiega.

Apriti cielo! La notizia fa il giro del paese, i fedeli scendono in piazza, il consiglio comunale si convoca in seduta straordinaria. In nome del campanile si indignano perfino gli atei. "Non abbiamo niente contro i musulmani", dicono i cittadini ben attenti al politically correct, "ma la Madonnina è del paese e lì deve restare".

In tutto questo il parroco, temendo il peggio, corre a prendere il dipinto per trovargli un riparo in chiesa e, tolta la tela, scopre un leggero affresco sulla parete della nicchia, un´altra Madonnina scrostata dal tempo. Si viene così a sapere che qualche anno fa i fedeli, piuttosto che restaurare quel che era lì da 120 anni, preferirono commissionare un altro dipinto nuovo di zecca a Cristina Cottarelli, una ´madonnara´ locale, una di quegli artisti popolari che riempiono i marciapiedi di immagini sacre dipinte con i gessetti colorati. Non è solo un dettaglio in una tipica storia da Profondo nord: un decreto dei Beni culturali, infatti, obbliga chiunque voglia liberarsi di affreschi, stemmi, lapidi e iscrizioni a chiedere il permesso della Sovrintendenza. Che infatti dispone il sopralluogo di rito.

La questione, insomma, si complica e, alla moda italica, si colora immediatamente di burocrazia e di politica. La Lega Nord, manco a dirlo, inonda consiglio comunale e regionale di indignate interrogazioni e dispone un forte presidio del sacro luogo con tanto di truppe vigilanti in camicia verde. Il sindaco, invece, amministratore di scuola post-comunista, cerca un compromesso tra campanile e moschea proponendo di spostare la Madonnina sul muro di fronte...

Dinanzi a questa crociata fuori tempo, Nesit Nehmedi sta seriamente pensando di farsi ridare la caparra e di andarsi a cercare un´altra casa. Senza santi né madonne.

http://www.espressonline.it/eol/free/jsp/detail.jsp?m1s=o&m2s=null&idCategory=4789&idContent=171728

IL TEMPO

 

DIETRO LE QUINTE

Simbolismo e ironia nel madonnaro antipeste

 

di CARLO ROSATI

REGISTA, oltre che condirettore della Limonaia di Sesto Fiorentino e dell'«Intercity Festival» di Firenze, Barbara Nativi ha aperto il suo particolare teatro, situato nell'antica limonia di Villa Corsini, con una prima mondiale assoluta, «Il pittore di madonne», che il francocanadese Michel Marc Bouchard ha scritto proprio per la sua Compagnia del Laboratorio Nove.

L'arte dei madonnari italiani affonda nel tempo, è un mestiere antico, e ben lo sa il quebecchiano Bouchard che per il suo nuovo spettacolo, ideato a Firenze, si rivolge ad un pittore italiano di madonne per debellare il virus della peste spagnola arrivata in una piccolissima città canadese, con i soldati tornati dalla Grande Guerra. Il "pittore" viene scelto dagli abitanti per dipingere un quadro votivo sulla massima figura del Paradiso: un melange di paganesimo e devozione, per propiziare lo sguardo del cielo sulla peste che contagia la cittadina del Canada. Un testo che è stato concepito diversi anni fa, all'«Intercity Montreal» del '92 e Barbara Nativi allestì uno spettacolo che ebbe un enorme successo, «Le cognate» di Michel Tremblay.

«Il pittore di madonne» conserva la freschezza del lavoro di Tremblay, ma è più simbolico rispetto alle "cognate", anche se non manca di momenti umoristici. È un allestimento che rimanda ad un mondo di magia e di sortilegio proprio del Sud dell'Italia e che viene ripreso da questo commediografo canadese che fa compiere al pittore italiano il ritratto della Madonna per fermare l'epidemia; anche se quest'opera non fermerà la peste, ma sarà un prodigioso lavoro realizzato sulla scena come se fosse una scultura: una Madonna su una nuvola, che guarda in terra, con un mantello blu e l'aureola, per la quale sceglie la Maria che più si adatta ed a cui volevano partecipare tutte le Marie della comunità.

Un lavoro che verrà presentato dal 2 al 14 dicembre al Teatro Vittoria di Roma ed ha trovato, nel particolare spazio della Limonaia, il luogo ideale per un allestimento che si è rivelato un raffinata costruzione sperimentale sia per la sua concezione registica e interpretativa che per il simbolismo metaforico della scrittura, ben interpretato da Angela Antonini, Simona Arrighi, Matteo Ceccarelli, Claudio Cirri, Daniela D'Agenio, Stefano Furlan, Sandra Garuglieri, Francesca Messina e Gabriele Venturi accompagnati dal pianoforte, in scena, di Giulio Pietropalo.

 

lunedì 10 novembre 2003

http://62.110.253.162/approfondimenti/index.aspx?id=416170

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